سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رفتار های معلم در کلاس درس - آموزگارنوین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی را که برای برادرانشروی در هم می کشد، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: جمعه 103 فروردین 10

در این قسمت از وبلاگ، شما را در مورد نظریه های گوناگون درباره ی مدیریت کلاس درس آشنا می سازم امیدوارم مورد استفاده ی شما عزیزان قرار گیرد:

معلمان عموما نمی­خواهند کنترل خود بر دانش­آموزانشان را از دست بدهند. به معلمان آموزش داده شده است که علامت معلم خوب این است که بر کلاس کنترل داشته باشد. (تایلور 1987). مقدار کنترلی که معلمان اعمال می­کنند از طرف مدیریت مدرسه به عنوان سنجش کیفیت معلم در نظر گرفته می­شود. مدیران مدارس معمولا از معلمی که هرگز کسی را به دفتر مدرسه ارجاع نمی­دهد رضایت دارند و از آن به عنوان دلیل مسلط بودن معلم بر کلاس و خوب انجام دادن وظایف یاد می­کنند. (ادواردز 1994).

 ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در شنبه 88/1/15 و ساعت 11:46 عصر | نظرات دیگران()

    رفتار های کلاسی معلمان :

                      رفتارهای کلاسی معلم

    برای دیدن  مطالب روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در یکشنبه 88/1/9 و ساعت 11:41 صبح | نظرات دیگران()

    از مهمترین عواملی که در اداره ، کنترل و رهبری کلاس درس  به معلمان  می تواند کمک کند و به عنوان عوامل موثر  مطرح می باشد می توان الف- شخصیت معلم ب- دانش معلم  ج- مهارتهای تدریس نام برد. مجموعه ای از ویژیگیهای رفتاری هر فرد نماینده شخصیت آن فرد است . معلم باید فردی صبور ، خونگرم ،مهربان و اجتماعی باشد. و سعی کند با رفتار های خوب و مناسب خود اثر مثبت بر رفتار دانش آموزان  بگذارد. معلمی در اداره ،هدایت و رهبری کلاس درس خودموفق است که توانایی حل هوشمندانه تعارضها و تضاد های موجود در مباحث کلاسی را دارا باشد.

    به  عقیده  مک دانلد  معلمان خوب  قادرند  یادگیری   دانش  آموزان  را  افزایش  داده  و  از  طریق  پاداش  دادن  به  دانش  آموزان  و  دادن  امکانات  بیشتر  بریا  آموختن  ،سطح  انگیزه  آنها  را  بالا  ببرند. به  عقیده  برونینگ  و  گلاور ،در  کنار  نقش  های مورد  نظر ، معلمان  خوب  که  از  آنها  به  نام  معلمان  کارآمد  نام  می  بریم ،قادرند قدرت  تفکر  دانش  آموزان  را  پرورش  داده ،رشد  او  را  تسهیل  سازند  و  به  خوبی  از  عهده  اداره  کلاس  برآیند .به  منظور  بررسی  ویژگیهای مورد  نظر  شاید  صلاح  باشد  آنها  را  با  تعمق  بیشتری  بنگریم .زیرا  چناچه  فونتانا   تصریح نموده  علیرغم  پژوهشهای  انجام  شده  در  خصوص  ویژگیهای  معلمان  کارآمد  و  موفق ،هنوز  یافته  ها  و  اطلاعات اندکی  موجود  است .این  مسئله  البته  تعجب  آور نیست  زیرا  عوامل  زیادی  در  بیرون  از  معلم  وجود  دارند  که  وضعیت  را  پیچیده  می  سازند،مانند : سن ،توانایی  و  زمینه  های  اجتماعی ،اقتصادی ،دانش آموزان ،موضوع  تدریس ،محیط مدرسه و... به  عقیده  فونتانا آنچه   برای یک  معلم  به  صورت  مجموعه  ای  از  شرایط  عمل  می  کند  می  تواند  برای  معلم   دیگر  یا  همان  معلم  در  شرایط  دیگر ،کارایی  نداشته  باشد .با  این  حال  خصوصیات  و  کیفیات مهم  و  مشخصی  وجود  دارد  که  می  توانیم   در  مورد  آنها  بحث  نموده   و  به  تعمیم  هایی  دست  بزنیم .این  کیفیات  عبارتند  از :

    1- توانایی جذب دانش آموزان

    2 - پرورش مهارت های فکری

    3 -یادگیری و ارزیابی آن

    4 -یادگیری مداوم

    5 -اداره ی کلاس

    6 - رفتار های کلاس معلمان

    منبع : حسن شعبانی(1383) فنون و مهارتهای آموشی، انتشارات سمت

           روزنامه ی همشهری از سایت www.khatereh.net



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در یکشنبه 88/1/9 و ساعت 11:34 صبح | نظرات دیگران()

    استفاده از داستانهای کوتاه و لزوما مرتبط با موضوع درس و جو کلاس موجب ایجاد انگیزه و دوباره آماده سازی دانش آموزان و علاقه مند کردن آنها به موضوع درس است ولی این مورد بارها فراموش می شود . بیان داستان های جالب و مرتبط با درس دانش آموزان را به معلم جذب می کند ودانش آموزان  نگرش مثبت به معلم خود پیدا می کند با این روش نیز معلم بهتر می تواند کلاس را کنترل کند . 

    می توانید از منابع زیادی استفاده کنید این منابع را بعدا برای شما عزیزان می نویسم به یکی از این داستان ها توجه کنید :

    انیشتن و راننده ی خود :

    انیشتین برای رفتن به سخنرانی ها و تدریس در دانشگاه از راننده مورد اطمینان خود کمک می گرفت. راننده وی نه تنها ماشین او را هدایت می کرد بلکه همیشه در طول سخنرانی ها در میان شنوندگان حضور داشت بطوریکه به مباحث انیشتین تسلط پیدا کرده بود! یک روز انیشتین در حالی که در راه دانشگاه بود با صدای بلند گفت که خیلی احساس خستگی می کند؟
    راننده اش پیشنهاد داد که آنها جایشان را عوض کنند و او جای انیشتین سخنرانی کند چرا که انیشتین تنها در یک دانشگاه استاد بود و در دانشگاهی که سخنرانی داشت کسی او را نمی شناخت و طبعا نمی توانستند او را از راننده اصلی تشخیص دهند. انیشتین قبول کرد، اما در مورد اینکه اگر پس از سخنرانی سوالات سختی از وی بپرسند او چه می کند، کمی تردید داشت
    .
    به هر حال سخنرانی راننده به نحوی عالی انجام شد ولی تصور انیشتین درست از آب درامد. دانشجویان در پایان سخنرانی شروع به مطرح کردن سوالات خود کردند. در این حین راننده باهوش گفت: سوالات به قدری ساده هستند که حتی راننده من نیز می تواند به آنها پاسخ دهد. سپس انیشتین از میان حضار برخواست و به راحتی به سوالات پاسخ داد به حدی که باعث شگفتی حضار شد!

    منبع : نعمت اللهی فرامرز(1383).ادبیات کودک و نوجوان.دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی .شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی

           مقالات تحقیقی ایرج مختارنیا



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در جمعه 88/1/7 و ساعت 12:2 صبح | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    منجات عیدانه
    تبریک عید نوروز 89
    تست هوش
    pleas
    جد اینترنت 40 ساله شد
    اسلام و خانواده
    تبریک ولادت امام زمان(عج)
    روز پدر و تولد امام علی
    یا علی مدد
    شهادت امام علی النقی
    گذری بر قهرمانان عشایر قره داغ
    نتایج جشنواره ی وبلاگ نویسی استان آذربایجان شرقی
    تربیت کودکان به روش آموزشی مونتسوری
    جشن پایان تحصیلی اول ابتدایی
    ولادت فاطمه ی زهرا
    [همه عناوین(61)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا